اسم الباحث : انتظار حمزة عباس
اسم المشرف : رجاء ياسين عبد الله
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يتطرق البحث الحالي الى مفهومين أساسين هما نضوب الأنا Ego Depletion والمساندة الاجتماعية Social Support. يتمثل نضوب الأنا بانخفاض مؤقت في قدرة الأفراد على ضبط الذات لأن ضبط الذات يعتمد على مورد محدود من الطاقة النفسية، ونتيجة لهذا الانخفاض يكون الأفراد أكثر توتراً وأكثر عدائية وأسرع انفعالا. وتمثل المساندة الاجتماعية الاسناد المادي والمعنوي الذي يتلقاه الفرد من الاخرين المحيطين به. فالبحث يهدف الى التعرف على نضوب الانا والمساندة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة وكذلك التعرف على الدلالة في الفروق الإحصائية لمتغيري (النوع-التخصص) لكلا المتغيرين فضلاً عن التعرف على العلاقة الارتباطية بين المتغيرين ودلالة الفروق في العلاقة بين كلا المتغيرين. إذ اتبعت الباحثة المنهج الوصفي الأرتباطي لاستخراج نتائج البحث وتحقيق الأهداف اما عينات البحث التي استعملتها الباحثة فهي عينة التحليل الاحصائي المؤلفة من (400) طالب وطالبة من جامعة كربلاء، من التخصصات العلمية والإنسانية للعام الدراسي (2021-2022) اختيروا بأسلوب عشوائي طبقي ذي توزيع متساو وعينة االتطبيق لأساسية المؤلفة من (377) طالباً وطالبة من جامعة كربلاء الدراسة الصباحية. ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس نضوب الأنا الذي بلغ عدد فقراته بصورته النهائية ( (45 فقرة اعتمادا على أنموذج (Baumeister,1998) واستخرجت الباحثة الخصائص السيكومترية للمقياس من صدق وثبات إذ بلغ معامل ثابته بطريقة الفا كرو نباخ (94.0) وبطريقة أعادة الاختبار (0.89) بعدها تم تطبيق المقياس بصورته النهائية على عينة البحث الأساسية التي بلغ عددها(377) طالباٍ وطالبة اما المساندة الاجتماعية قامت الباحثة بتبني مقياس (الأعجم2013,) للمساندة الاجتماعية المكون من(40) فقرة بصورته النهائية واستخرجت الخصائص السيكومترية، وقد بلغ معامل ثباته بطريقة الفاكرونباخ (0.92) وبطريقة أعادة الاختبار(0.85) ثم طبقت الباحثة كلا المقياسين على عينة التطبيق وبعد انتهاء التطبيق استخدمت الوسائل الإحصائية التي تتناسب مع طبيعة وأهداف البحث الحالي إذ استعانت بالحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ((Spss وتوصل البحث الحالي الى نتائج عديدة منها :-
1. طلبة الجامعة ليس لديهم نضوب للأنا .
2. لاتوجد فروق ذات دلالة أحصائية في نضوب الأنا وفق متغير النوع والتخصص.
3. لا يتمتع طلبة الجامعة بالمساندة الاجتماعية.
4. لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المساندة الأجتماعية وفق متغير النوع والتخصص.
5. توجد علاقة ارتباطية موجبة بين نضوب الأنا والمساندة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة.
6. توجد فروق دالة إحصائياً بين نضوب الأنا والمساندة الأجتماعية حسب النوع ولصالح الذكور.ولا توجد فروق دالة إحصائياً بين نضوب الأنا والمساندة الأجتماعية حسب التخصص، وتم تفسير النتائج على وفق النماذج المتبناة في البحث والدراسات السابقة
وخرج البحث بعدة توصيات، منها:
• الاستفادة من إمكانات الشباب غير المنضبة وتطوير مهاراتهم والاهتمام بهم كونهم يمثلون شريحة مهمة للنهوض بواقع البلاد.
• التأكيد على دور المساندة الاجتماعية لكونها أحد المصادر المهمة في التخفيف من الضغوط النفسية التي يتعرض لها طلبة الجامعة.
وتقترح الى المقترحات التالية.
• اجراء دراسات مماثلة لفئات المجتمع الأخرى مثل (الأرامل , الأيتام , المطلقات ,العاطلين عن العاملين)
• اجراء دراسة مقارنة حول نضوب الأنا لدى الطلبة وغير الطلبة في نفس العمر لمعرفة تأثير
Rp- Ego Depletion and its Relation to the Social Support to University Students.pdf
The current research is abbreviated in two concepts : the ego depletion and the social support. The ego depletion is represented by a temporary decrease of individuals’ power to control themselves for self-control relies on a limited resource of the psychological power as a result of this decrease the individual become more pressed and more aggressive and speedier emotive. The social support represents the moral and material support that individual receive from others who surround them.
The current study aims at knowing:
1. Ego depletion to the university students.
2.The differences of the statistical indication in the ego depletion according to the gender and specialization variables.
3. The level of the social support of the university students.
4. The differences of the statistical indication in the social support according to the gender and specialization variables.
5. The correlative relation between the ego depletion and the social support to the university students according to the gender and specialization variable The researcher adopted the descriptive correlative approach to carry out the research results and to achieve its aims.
The statistical analysis sample formed of ( 400) male and female students from Kerbala university including the scientific and human specializations for the academic year 2021- 2022 who were randomly chosen with equal distribution in order to achieve the reliability of the devices used in the study. The basic sample consisted of( 400) male and female students from Kerbala university / morning study.
In order to achieve the study aims, the researcher designed a standard of the ego depletion in this research depending on ( Baumeister, 1998) model which was displayed on a group of specialized jury to test the reliability of its items. Then, its psychological characteristics were taken out including reliability and stability. The value of the stability factor by Alf Kronbach reached ( 0.94) and by retesting way reached ( 0.89). Then, the final standard basic form was applied on the research basic sample that reached (377) male and female students. The researcher also adopted the social support standard by ( Al ‘jam, 2013) which consisted of five fields which was displayed on a group of specialized jury to carry out its standard features where the value of the stability factor by Alf Kronbach reached ( 0.92) and by retesting way reached ( 0.85). after finishing the researcher’ application for the statistical devices that are suitable with the nature and aims of the current study, the researcher relied on the statistical package for the social sciences (spss). So, the results were the following:
1. There is no ego depletion to the university students.
2. There are no differences of statistical sense about the ego depletion according to the gender and specialization variables.
3. The university students enjoy a middle level of the social support.
4. There are no differences of statistical sense about the social support according to the gender and specialization variables.
5. There is a positive correlated relation between the ego depletion and the social support to the university students.
6. There are differences of statistical sense between the ego depletion and the social for the benefit of male gender.
7. There are no differences of statistical sense between the ego depletion and the social according to the specialization. The results were interpreted in accord with the models adopted in the study and the previous studies.
Thus, the study recommends the following:
1.Getting benefit from the young non depleted potentials, developing their skills, and caring with them for they represent an important class that raise the country reality.
2.Emphsizing the role of the social support for it is one of the significant sources that decreases the psychological tension which the students face.