أثر الخدمات المصرفية غير المربحة على الأداء المصرفي دراسة تطبيقية في عينة من المصارف التجارية الحكومية في العراق ( الرافدين –الرشيد )

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب جواد عبيد غالي الجليحاوي

اسم المشرف : "عواد كاظم شعلان حاكم محسن محمد"

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2010

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهتم هذه الدراسة بأثر الخدمات المصرفية غير المربحة على الأداء المصرفي ومدى تطبيقها في المصارف التجارية والحكومية العراقية في ظل التغييرات البيئية التي يشهدها البلد .
وقد اختارت الباحثة المصرفين ( الرافدين والرشيد ) كونهما أكبر المصارف في الجهاز المصرفي الحكومي في العراق ولكونهما الدعامة الأساسية لتحقيق الاستقرار الاقتصادي والاجتماعي والسياسي .
وتعد عملية تقديم الخدمات المصرفية غير المربحة مهمة للأفراد والمجتمع لأنها تساعد على تحقيق المنفعة العامة للمجتمع بشكل عام وللمصارف بشكل خاص لأنها تساعد المصارف التي تسعى لتحقيق الأداء المصرفي الناجح في كسب الزبائن وتقليل الهدر بموارد المصرف المتاحة والتكيف مع البيئة وتحقيق الأهداف بكفاءة وفاعلية .
وتتمثل مشكلة الدراسة بمدى تأثير الخدمات المصرفية غير المربحة على الأداء المصرفي بمؤشراته سواء أكان ايجابيا أم سلبيا (يؤدي إلى إضعاف قدرة المصرف على التطور ) .
ولتحقيق أهداف الدراسة فقد تم صياغة منهجية لها تطلبت رسم مخطط افتراضي يعكس العلاقات التأثيرية بين متغيرات الدراسة والذي ساعد على ( صياغة مجموعة من أسئلة الدراسة ) نتج عنها فرضيتين رئيسيتين :
انشقت من الفرضية الرئيسة الأولى سبع فرضيات فرعية لتبين العلاقة بين الخدمات المصرفية غير المربحة ومؤشرات الأداء المصرفي أما الفرضية الرئيسية الثانية وبما تتضمنه من فرضيات فرعية فتقيس اثر تلك العلاقة على مؤشرات الأداء المصرفي .
تم الاعتماد على مجموعة من الأساليب والأدوات الإحصائية التي استخدمت البيانات التي تم الحصول عليها في الجانب التطبيقي للدراسة .
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات منها ما يأتي :-
1. على الرغم من معاناة المصارف التجارية الحكومية من ضعف التقنيات الحديثة المعتمدة في تقديم خدماتها المصرفية المختلفة إلا إنها في خطواتها الأولى من تطبيق التكنولوجيا الحديثة .
2. كشفت نتائج التحليل الإحصائي عن وجود العلاقة المعنوية الايجابية التي تشير إلى عدم تأثير الخدمات المصرفية غير المربحة على الأداء المصرفي .
3. كشفت نتائج التحليل الإحصائي عن وجود علاقة ارتباط موجبة ومعنوية قوية بين الخدمات المصرفية غير المربحة على الأداء المصرفي .
واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي تنسجم مع الاستنتاجات المقدمة وتساعد على تطور وتقدم المصرف في أدائه الحالي والمستقبلي منها :
1) ضرورة تنظيم عملية إدخال التقنيات الحديثة بأسلوب علمي أكثر تنظيما مما هو مطبق الآن .
2) ضرورة إخضاع العاملين إلى دورات تدريبية مستمرة لزيادة كفائتهم والحفاظ على كفاءة وفاعلية أداء الأفراد عينة الدراسة .
3) ضرورة تنظيم عملية توزيع الخدمات المصرفية غير المربحة وتسهيلها على المصرف والزبائن من خلال توكيل عملية صرفها إلى بنايات خاصة ( للصرف فقط ) تابعة للجهة الإدارية العليا لكل خدمة من الخدمات المصرفية غير المربحة مثلا / رواتب المتقاعدين يتم توكيلها إلى بناية مستقلة وتابعة إلى دائرة التقاعد العامة وتتولى عملية الصرف لرواتب والسلف وكل مستحقات المتقاعدين فقط وكذلك الحال بالنسبة لرواتب المهجرين والخدمات الأخرى .

Rp-The impact of banking services are not profitable on banking performance An Empirical Study in a sample of state-owned commercial banks .pdf


Abstract
This study is trying to highlight on the issue of range the impact of banking services profitable non on performance banking and the application in the commercial banks and the Iraqi government under the environmental changes taking place in the country.
The researcher chose two banks (Rasheed and Rafidaen) as representing the largest banks in the banking system the government in Iraq and being the public key to achieve economic stability and social and political.
The process of providing banking services are Non profitable Important for individuals and society as they help to achieve the public good, and the banks because it helps banks, which seeks to achieve a successful banking performance in winning customers and reduce waste resources available to the bank and to adapt to the environment and achieve the goals efficiently and effectively.
The problem of the study the range of the impact of banking services are Non profitable on banking performance indicators is whether it was positive or negative ( lead to weakening of the bank’s ability to evolve ). To achieve the objectives of the study have been formulated with the methodology required to plot default reflects the relations influential between the variables of the study, which resulted in a major two hypotheses :
Split from the major first premise seven hypotheses -sub to Showing the relationship between the banking services Non profitable on banking performance indicators The rest of the hypotheses measuring the impact of this relationship on the indicators of banking performance.
Was to rely on a set of methods and statistical tools which used data obtained in the application of the study.
The study found a set of conclusions, including the following : —
1. Despite the many sufferings government commercial banks than twice the modern techniques adopted in the provision of different banking services but it is in its first steps by the application of modern technology.

2. exposes The results of the statistical analysis of the existence of positive moral relationship, which refers to the Non- impact of banking services are Non profitable on banking performance.

3. exposes The results of the statistical analysis of the existence Correlation is positive and strong morale between banking services Non profitable and banking performance.

The study concluded a series of recommendations that are consistent
with the findings presented and help to develop and progress in the performance of the bank’s current and future , including :
1) the need to regulate the process of introducing modern techniques in a scientific manner and more structured than it is in place now.

2) the need to subjection staff to training continues to increase and maintain the efficiency and effectiveness of individual performance with a sample of the study.

3) the need to regulate the distribution of banking services Non profitable and facilitate the bank’s customers through the agency of a special award to the buildings (for exchange only) belonging to the senior management of each service banking services are not profitable, for example / pensions agency agreement to a building is independent and affiliated to the Department of Retirement Assembly and is the rate for the salaries and benefits of retirees and all advances just as well as the case for the salaries of displaced persons and other services.