/ أَثر الذكاء المعرفي في تحسين جودة الخدمات … دراسة تحليلية لآراء عينة من رؤساء الأقسام ومسؤولي الشعب في مؤسسة وارث الدولية لعلاج الأورام ومستشفى الكفيل التخصصي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : احمد رحم عبد الفتلاوي

اسم المشرف : أ.د فيصل علوان الطائي

الكلمات المفتاحية : الذكاء المعرفي، جودة الخدمات، مؤسسة وارث الدولية ، مستشفى الكفيل التخصصي .

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص :
تهدف هذه الدراسة هو اثر الذكاء المعرفي في جودة الخدمات ، مع التركيز على الخدمات في مستشفى الكفيل التخصصي ومؤسسة وارث الدولية لعلاج الأورام في كربلاء المقدسة. لقياس مدى توليفة العلاقات بين المتغيرات المذكورة سابقاً في المؤسستين المذكوتين. اذ يعد الذكاء المعرفي أحد العوامل المؤثرة في تحسين جودة الخدمات، وتعد جودة الخدمات في المؤسسات الصحية أمراً بالغ الأهمية لضمان تقديم رعاية صحية فعالة. تأتي أهمية الدراسة من أهمية تعزيز مكانة الذكاء المعرفي في المؤسسات الخدمية لما لها الأثر الكبير في رفع وتحسين مستوى جودة الخدمة التي تقدمها. استخدمت الدراسة منهج استقصائي، تم جمع البيانات من رؤساء الأقسام ومسؤولي الشعب في هاتين المؤسستين باستخدام الاستبيان، وتم تحليل البيانات باستخدام نمذجة المعادلة الهيكلية لاختبار فرضيات البحث وتقديم النتائج. شملت العينة (عينة قصدية) رؤساء الأقسام ومسؤولي الشعب في هاتين المؤسستين حيث بلغ عددهم 105 فرداً، وقد أجابوا جميعاً على الاستبيان بنسبة 100%. تم استخدام استبياناً كأداة لجمع البيانات، وتم اعتماد مقاييس جاهزة بعد التحقق من صدقها وثباتها،. وتم تحليل البيانات باستخدام تقنيات النمذجة الإحصائية لفحص العلاقة بين الذكاء المعرفي وجودة الخدمات في المؤسسات الصحية. وأظهرت النتائج أن الذكاء المعرفي يؤدي دوراً أساسياً في تحسين جودة الخدمات المقدمة. وبناءً على هذه النتائج، يُوصى بضرورة تطوير استراتيجيات تعزز الذكاء المعرفي في المؤسسات الصحية، فضلاً عن ذلك استمرارية الاستثمار في تطوير القدرات الذهنية للكوادر الطبية والإدارية وإدماج مفاهيم الذكاء المعرفي في عمليات التدريب وتطوير الموارد البشرية.

Rp-The effect of cognitive intelligence in improving the quality of services .... An analytical study of the opinions of a sample of department.pdf

Abstract
The aim of this study is the impact of cognitive intelligence on the quality of services, with a focus on services at Al-Kafeel Specialized Hospital and the Warith International Foundation for Oncology in Holy Karbala. To measure the extent of the combination of relationships between the previously mentioned variables in the two mentioned institutions. Cognitive intelligence is one of the factors affecting the improvement of the quality of services, and the quality of services in health institutions is crucial to ensuring the provision of effective health care. The importance of the study comes from the importance of enhancing the position of cognitive intelligence in service institutions because of its significant impact on raising and improving the level of quality of service they provide. The study used a survey approach. Data was collected from department heads and divisional officials in these two institutions using a questionnaire, and the data was analyzed using structural equation modeling to test the research hypotheses and present the results. The sample (purposive sample) included department heads and divisional officials in these two institutions, numbering 105 individuals, all of whom responded to the questionnaire 100%. A questionnaire was used as a tool to collect data, and ready-made scales were adopted after verifying their validity and reliability. The data was analyzed using statistical modeling techniques to examine the relationship between cognitive intelligence and the quality of services in health institutions. The results showed that cognitive intelligence plays an essential role in improving the quality of services provided. Based on these results, it is recommended to develop strategies that enhance cognitive intelligence in health institutions, in addition to continuing investment in developing the mental capabilities of medical and administrative staff and integrating the concepts of cognitive intelligence into training processes and developing human resources..