اثر بحوث التسويق في خصائص الاستراتيجية التسويقية الفاعلة دراسة تحليلية لآراء عينة من العاملين في معمل ألبان الوسام في محافظة كربلاء المقدسة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عبير محمد مهدي الشمري

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

       سعت هذه الدراسة إلى تحديد أثر بحوث التسويق في خصائص الاستراتيجية التسويقية الفاعلة من خلال تطبيقها في معمل البان الوسام في محافظة كربلاء المقدسة ،اذ ان شدة المنافسة في الاسواق على تقديم المنتجات بالجودة العالية وجذب اكبر عدد من الزبائن ، يخلق ضغطا ً على المعمل المبحوث يجعله يُدرك اهمية ودور بحوث التسويق في صياغة الاستراتيجية التسويقية الفاعلة ،   وتمثلت مشكلة الدراسة في التساؤل الآتي  (هل ان بحوث التسويق تساعد على صياغة استراتيجية تسويقية فاعلة في المعمل المبحوث ؟). وبتحديد أكثر هي تحاول الإجابة على العديد من التساؤلات التي تشكل بمجموعها مشكلة الدراسة ابرزها :

  • ما مدى قدرة المعمل المبحوث على القيام ببحوث التسويق ؟
  • هل ان المعمل المبحوث يحقق الاستراتيجية التسويقية الفاعلة ؟

وسعت الدراسة إلى تحقيق مجموعة من الاهداف اهمها :

  • تحديد مدى قدرة المعمل المبحوث على القيام ببحوث التسويق المناسبة وتأثيرها في صياغة الاستراتيجية التسويقية الفاعلة .
  • دراسة الواقع الفعلي للمعمل المبحوث والكشف عن امكاناته في تبني او تطبيق بحوث التسويق ووضع الحلول والمعالجات من خلال ما تتوصل اليه الدراسة الحالية من نتائج .

ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم بناء مخطط افتراضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغيرين المستقل (بحوث التسويق بمتغيراته) و المعتمد (الاستراتيجية التسويقية الفاعلة بمؤشراتها) وانبثقت عنها فرضيتان رئيستان، اشتقت منهما عدة فرضيات فرعية تظهر علاقة الارتباط والتأثير بين متغيرات الدراسة. وتم اختيار معمل البان الوسام في محافظة كربلاء المقدسة مجتمعاً لإجراء الدراسة واختبار فرضياتها، اذ تكونت عينة الدراسة من (62) فردا ً من مديري الاقسام والشُعَب والمهندسين والملاحظين في المعمل المبحوث واعتمدت استمارة الاستبانة لهذا الغرض فضلاً عن المقابلات الشخصية بهدف دعم دقة بيانات الاستبانة.

و استخدمت مجموعة من الأساليب الإحصائية في تحليل البيانات واستخراج النتائج بالاعتماد على البرنامج الحاسوبي ( SPSS18 for windows) وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات في الجانب الميداني أهمها:

  • وجود علاقة ارتباط وتأثير معنوية موجبة بين بحوث التسويق والاستراتيجية التسويقية الفاعلة بمؤشراتها .

خُتِمت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها :

  • ضرورة الاستثمار الأمثل للموارد المادية والمالية والبشرية في المعمل المبحوث وكل حسب اختصاصه وإمكانياته .
  • اتجاه المعمل المبحوث الى ما هو ابعد من الاحتفاظ بالزبائن الحاليين ، من خلال سعيه الى كسب زبائن جدد كهدف استراتيجي عن طريق تقديم منتجات ذات جودة عالية تتوافق مع حاجاتهم ورغباتهم .

MARKETING RESEARCH'S EFFECT IN CHARACTERSTICS OF EFFECTIVENESS MARKETING STRATEGY - ANALYSIS STUDY FOR OPINIONS SAMPLE OF WORKERS IN AL-WESAM DAIRY FACTORY IN HOLY KARBALA CITY

     This study aim to determining role marketing research in formulating the effectiveness marketing strategy through applying it in Al-wesam Dairy factory in Holy Karbala City , THE powerful competitive in the markets to present products with higher quality and attracting large number from the customers , create pressure on the factory and make it awake to the role and importance of marketing research in formulating the effectiveness marketing strategy .

The study problem pivot  in the coming question ( Is the marketing research able to formulating the effectiveness marketing strategy ? ) , In more determining it try the answer on numerous of question which composing in it’s sum the study problem , the most important of which are :

1 – what extent the factory’s competence to achieve  the marketing research ?

2 – Is the factory achieve the effectiveness marketing strategy ?

    And aimed this study to achieve set of objectives , the most important of     which are :

1 – Determining what extent the factory’s competence to achieve the appropriate marketing research and it’s role in formulating the effectiveness marketing  strategy .

2 – Discussing the actual situation to the factory and exploring about it’s competences in apply the marketing research and disposing the solutions , treatments  through the conclusions of this study .

To achievement study objectives , make the supposal diagram to determining nature of relationship between two variables , independent ( marketing research with it’s variables ) and interdependent (effectiveness marketing strategy with it’s indicators ) and deriving from it two main hypotheses , deriving from it numerous sub hypotheses display the relationship and effect between study variables . Select Al-wesam Dairy factory in Holy Karbala City society to achieve this study and examining it’s hypotheses . Sample study include ( 62 ) individuals , departments managers , divisions managers , engineers , and observers in the factory , And dependence for this purpose on the questionnaire form and personal interviews to backing the accuracy in questionnaire’s data . Use set of statistical methods in analysis the data and extracting the results based on the computer programme( SPSS 18 for WINDOWS ) and reaches to set of conclusions in practical side, the most important of which are :

– There is relationship and effect incorpored and positive between marketing research and effectiveness marketing strategy with it’s indicators .

The study ends up with a number of recommendations  , the most important of which are :

1 – Necessary the optimal investment in human , finance , and material resources in the factory according to it’s specialization and competences .

2 – Direction the factory to a far of holding of the present customers , through pursuing in attracting the new customers as strategic aim through offer products  with higher quality which conform with their needs and wishes .