الاقتدار المعرفي ودوره في تعزيز سمعة المنظمة

دبلوم عالي

اسم الباحث : زهراء حسين كاظم خرباط

اسم المشرف : أ.م.د اميمة حميد عبدالله العادلي

الكلمات المفتاحية : الاقتدار المعرفي , سمعة المنظمة

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم ادارة المشاريع

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف هذا البحث الى معرفة دور الاقتدار المعرفي في تعزيز سمعة المنظمة على مستوى المصارف الأهلية في محافظة كربلاء المقدسة , اذ انطلق البحث من مشكلة رئيسة تجسدت بالسؤال الرئيس ( كيف يساهم الاقتدار المعرفي في تعزيز سمعة المصارف الاهلية ؟) فضلاً عن التعرف على مستوى ممارسة عينة البحث المتمثلة بالمصارف الأهلية / كربلاء المقدسة للاقتدار المعرفي والذي يؤثر بدوره على المصارف المبحوثة , واعتمد البحث مقياس ( الحسناوي , 2019) في قياس أبعاد الاقتدار المعرفي والذي تضمن ثلاثة أبعاد فرعية هي ( تكنولوجيا المعلومات , اتخاذ القرار , التفكير الابداعي ) , وجرى اعتماد مقياس (sala ,2011) لقياس سمعة المنظمة والذي يتكون من أربعة أبعاد فرعية هي ( الجودة , الجاذبية , الاداء , المسؤولية ) , اعتمد البحث منهجاً استطلاعياً تحليلياً في المنظمة المبحوثة للحصول على البيانات والمعلومات اللازمة لذلك , واستخدمت أداة الاستبانة لجمع البيانات عن الدراسة الميدانية, وزعت على الموظفين في المصارف المبحوثة , إذ بلغ عدد حجم العينة (80) مستجيباً , ولتحليل البيانات تم الاعتماد على البرنامج الاحصائي ((spss v. 25 ومجموعة مناسبة من مقاييس الاحصاءات الوصفية ( الوسط الحسابي , الانحراف المعياري , معامل الاختلاف , الأهمية النسبية , مستوى الاجابة , معامل الارتباط البسيط , الانحدار البسيط ) . وتم التوصل من خلال البحث الى نتائج عديدة كان من اهمها إن هناك علاقة ارتباط موجبة بين أبعاد الاقتدار المعرفي ومتغير سمعة المنظمة في كل من بُعد ( تكنولوجيا المعلومات و إتخاذ القرار وكذلك التفكير الأبداعي ) إذ كانت علاقة الارتباط هذه معنوية , وهذا دليل على أهمية الاقتدار المعرفي ودوره في المصارف الأهلية في محافظة كربلاء المقدسة وقدرته على تحقيق سمعة المنظمة الجيدة لهذه المصارف عينة البحث. وقد خرج البحث بمجموعة التوصيات كان من أهمها ضرورة قيام ادارات المصارف الأهلية في محافظة كربلاء عينة البحث توظيف أبعاد الاقتدار المعرفي المتمثلة ب( تكنولوجيا المعلومات , اتخاذ القرار و التفكير الابداعي ) في كافة انشطتها وعملياتها المصرفية كافة ؛ لأنها تسهم بشكل كبير في زيادة دوافع العمل وإدراك المزيد من الفرص فضلاً عن تعزيز سمعة المنظمة وقيمتها من قبل المنظمات المنافسة .

cognitive ability and its role in enhancing the reputation of the organization

This research aims to know the role of cognitive ability in enhancing the reputation of the organization at the level of private banks in the holy governorate of Karbala. Represented by the private banks / Karbala for cognitive competence, which in turn affects the surveyed banks, and the research adopted the (Al-Hasnawi, 2019) scale in measuring the dimensions of cognitive competence, which included three sub-dimensions (information technology, decision-making, creative thinking), and the (sala,2011) scale was adopted to measure the reputation of the organization, which consists of four sub-dimensions (quality, attractiveness, performance, responsibility), the research adopted an analytical reconnaissance approach in the organization in question to obtain the data and information necessary for that, and the questionnaire tool was used to collect data on the field study, which was distributed to the employees In the surveyed banks, the number of the sample size was (80) respondents, and for data analysis, the statistical program (spss v. 25) was relied on, and a group of One of the descriptive statistics measures (arithmetic mean, standard deviation, coefficient of variation, relative importance, answer level, simple correlation coefficient, simple regression). Several results were reached through the research, the most important of which was that there is a positive correlation between the dimensions of cognitive competence and the organization’s reputation variable in each of the dimensions (information technology and decision-making as well as creative thinking), as this correlation is significant, and this is evidence of the importance of cognitive competence. And his role in the private banks in the holy province of Karbala and his ability to achieve the reputation of the good organization of these banks, the research sample. The research came out with a set of recommendations, the most important of which was the need for the departments of private banks in the province of Karbala to employ the dimensions of cognitive competence represented by (information technology, decision-making and creative thinking) in all its banking activities and operations; Because it contributes significantly to increasing work motives and realizing more opportunities, as well as enhancing the organization’s reputation and value by competing organizations.