اسم الباحث : علي كاظم حسين محل الشريفي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2017
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تسعى هذه الدراسة الى تحقيق هدف اساسي يتمثل في امكانية تعزيز السيادة الاستراتيجية والتعرف على الدور الوسيط الذي يلعبه الدعم المنظمي في زيادة وتحريك عمليات التجديد الاستراتيجي وتحديد ابرز التحديات التي تحول دون تحقيق ذلك .
وجرى التعبير عن التجديد الاستراتيجي من خلال أبعاده ( الاستكشاف , ريادة الاعمال , استثمار الفرص , ومشاركة القيادة ) اما الدعم المنظمي فتم التعبير عنه بالأبعاد ( العدالة التنظيمية , الدعم الاشرافي , الحوافز , وظروف العمل ) اما فيما يخص السيادة الاستراتيجية جرى التعبير عنها بالأبعاد ( منطقة النفوذ , التكوين التنافسي , الضغط التنافسي) ., وتم تصميم استمارة الاستبانة لجمع البيانات اللازمة , وتم اختيار عينة قصدية تمثلت بجميع الإدارات العليا في الشركة العامة لصناعة الاسمنت الجنوبية في محافظات الفرات الاوسط بواقع (116 ) مديرا في معامل الشركة ال (5) فضلا عن مقر الشركة قيد الدراسة . واعتمدت الدراسة مجموعة من وسائل الاحصاء الوصفي ( التكرارات , النسب المئوية , الوسط الحسابي الموزون , الانحراف المعياري , الاهمية النسبية ) وكذلك الاحصاء الاستدلالي ( معامل الارتباط بيرسون , معامل التفسير ) . واستخدام مجموعة من الاختبارات ( اختبارات T , , Fالتحليل العاملي الاستكشافي ) وكذلك استعمال البرنامج ( SPSS) لاستخراج المؤشرات المالية .
ومن ابرز الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة ان الدعم المنظمي يؤدي دور مباشرا وغير مباشرا في تقوية وتعزيز العلاقة بين التجديد الاستراتيجي والسيادة الاستراتيجية, وتوصلت الدراسة الى اهمية تحقيق التوازن بين الاستكشاف والاستثمار , والتأكيد على اتقان فن التكوين التنافسي والذي يعد من ابرز مقومات تعزيز السيادة الاستراتيجية للمنظمات .
أما أهم التوصيات التي جاءت بها الدراسة على ادارات الشركة زيادة الاهتمام والوعي بأهمية التجديد الاستراتيجي من اجل تعزيز السيادة الاستراتيجية والتي لا تعد بديلا عن الميزة التنافسية المستدامة , وضرورة النظر الى التجديد الاستراتيجي كمنهج جديد يحصل بفعل عوامل داخلية وخارجية وبما لها من تأثير ايجابي وفاعل في ضمان السيادة الاستراتيجية , والارتقاء بمستوى الدعم المنظمي من اجل كسر الجمود لدى العاملين . وقيام الشركة بتبني مفهوم السيادة الاستراتيجية كقوة تنافسية والاستمرار بتغيير قواعد اللعبة من اجل ارباك المنافسين للتعامل مع الضغوط التنافسية وتقوية مناطق نفوذها الجغرافية وعدم اعطاء الفرصة للمنافسين للدخول في مجالها التنافسي .
Strategic Renewal and Its Reflection In Enhancing Strategic Supremacy Through The Organizational Support
The aims of this study are achieving the fundamental objective of enhancing strategic supremacy, identifying the intermediate role which played by organizational support in strengthening and mobilizing strategic Renewal processes, and identifying the main challenges that prevent these aims.
Strategic renewal was expressed through its dimensions (exploration, entrepreneurship, investment opportunities, and leadership involvement ), organizational support was expressed through (organizational justice, supervisory support, incentives, and working conditions), and strategic supremacy was expressed in dimensions of (sphere of influence, competitive configuration, competitive compression). The questionnaire was designed to collect the necessary data. A sample of all the high manger’s at the General Company of the Southern Cement Industry was selected in the Middle Euphrates Governorates with about (116) mangers from the (5) Company factor as well as the head of the company under study. This study depends on a set of descriptive statistical methods (frequencies, percentages, weighted arithmetic mean, standard deviation, relative importance) and the explanatory statistic (Pearson correlation coefficient, interpretation coefficient). A series of tests (T, F, exploratory analysis) were used by using SPSS to extract financial indicators.
One of the main findings of the study is that organizational support plays a direct and indirect role in strengthening the relationship between strategic renewal and strategic supremacy. The study concluded the balance between exploration and investment, and emphasized the mastery of the art competitive configuration which is one of the most important elements of the strategic supremacy in the organizations.
The most important recommendations of the study are: increasing the attention and awareness of strategic renewal and its value in order to enhance strategic supremacy which is not a substitute for the competitive advantage of sustainable, considering strategic renewal as a new approach to achieve by internal and external factors and their positive and effective influence in the guarantee of the Strategic supremacy, raising the level of organizational support in order to break the deadlock of workers, and adopting the concept of strategic supremacy as a competitive force and changing the rules of the game in order to confuse competitors to deal with competitive compression and strengthen their sphere influence geographic, and do not give the opportunity for competitors to enter into the competitive area.