اسم الباحث : مسلم حمود مختاض
اسم المشرف : أ. م. د. محمد تركي عبد العباس
الكلمات المفتاحية : القيادة الاستراتيجية , عمليات التحسين المستمر
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم ادارة المشاريع
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي الى تبيان تاثير القيادة الاستراتيجية في عمليات التحسين المستمر ضمن المجتمع الذي تم اختياره والمتمثل بجامعة ميسان ، اذ شملت العينة (180) موظفاً وهي عينة قصدية تمثل المجتمع ايضاً ومن اجل تحقيق هذا البحث جرى قياس المتـغير المسـتقــل(القيادة الاستراتيجية) بأبعادها الاربعة وهي (الرؤية, الثقافة التنظيمية, الرأس المال البشري ,الممارسات الاخلاقية ،) في حين تم قياس المتغير التابع (عمليات التحسين المستمر) بخمسة ابعاد والتي تمثلت بــ(دعم الادارة العليا ، مشاركة العاملين، الثقة، رشد القرار, التدريب).
تبرز اهمية البحث في فهم وادراك القيادات الاكاديمية المتمثلة بـ (عمداء الكليات ورؤساء الاقسام ومسؤولي الشعب والوحدات الادارية كافة ) لمستوى التاثير في عمليات التحسين المستمر ، تمثلت مشكلة البحث الرئيسية بالسؤال الي ينص على كيف تؤثر القيادة الاستراتيجية في عمليات التحسين المستمر في جامعة ميسان كمجتمع لعينة البحث ، اعتمد البحث على الاستبيان , حيث صممت استمارة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات والتي اعدها الباحث بناءا على مقاييس لاستكشاف علاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات البحث ، حيث تم توزيع الاستمارة بطريقة العينة القصدية , ومن أجل تحليل استجابات أفراد العينة وأختبار فرضيات وقياسها, تم الاستعانة بمجموعة من البرامج الاحصائية (Amos.v.20, Spss.v.25), حيث تم الاعتماد على مجموعة من الاساليب الاحصائية منها ( الانحراف المعياري , الوسط الحسابي , الاهمية النسية , مقياس ليكرت الخماسي ) وغيرها من الاساليب الاحصائية , اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي .
وتبين ان من اهم الاستنتاجات التي تم التوصل اليها تعد القيادة الإستراتيجية من الأدوات الأساسية التي تساعد المنظمة على تحسين أدائها من خلال الكلفة المنخفضة والجودة المميزة والمرونة العالية والتسليم الوقت المحدد ، في ما كانت اهم توصية هي أهمية تحديد معايير واضحة لتقويم إستراتيجية العمليات في المنظمة يتحدد في ضوئها مدى نجاح هذه الإستراتيجية.
Rp-The impact of strategic leadership on continuous improvement processes.pdf
The current research aims to show the effect of strategic leadership on continuous improvement processes within the community that was chosen, represented by the University of Maysan, as the sample included (181) employees, which is an intentional sample that also represents the community. (Vision, organizational culture, human capital, ethical practices), while the dependent variable (continuous improvement processes) was measured in five dimensions, which were represented by (top management support, employee participation, trust, rationality of decision, training).
The importance of the research in understanding and realizing the academic leaders represented by (deans of colleges, department heads, department officials and all administrative units) for the level of influence on continuous improvement processes, the main research problem was represented by the question that states how strategic leadership affects continuous improvement processes at the University of Maysan as a community for the research sample The research relied on the questionnaire, where the questionnaire form was designed as a main tool for data collection, which was prepared by the researcher based on measures to explore the correlation and influence relationships between the research variables. Statistical programs (Amos.v.20, Spss.v.25), where a set of statistical methods were relied upon (standard deviation, arithmetic mean, relative importance, Likert quintuple scale) and other statistical methods, the researcher relied on the descriptive analytical approach .
It was found that one of the most important conclusions reached is that strategic leadership is one of the basic tools that help the organization improve its performance through low cost, distinctive quality, high flexibility and timely delivery. The most important recommendation is the importance of defining clear criteria for evaluating the organization’s strategy of operations, which is determined in It highlights the success of this strategy.
Keywords: strategic leadership, continuous improvement processes.