تقويم أداء تدريسيي قسم التاريخ في كليات التربية للعلوم الإنسانية في ضوء معايير المواطنة العالمية من وجهة نظر الطلبة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور قاسم محمد

اسم المشرف : صادق عبيس منكور

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي الى (تقويم أداء تدريسيي قسم التاريخ في كلية التربية للعلوم الإنسانية في جامعة كربلاء في ضوء معايير المواطنة العالمية من وجهة نظر الطلبة) ، ومعرفة الفروق في استجابات أفراد عينة البحث في ضوء معايير المواطنة العالمية بحسب متغير (النوع والصف الدراسي) ، ولأجل تحقيق أهداف البحث أتبعت الباحثة المنهج (لوصفي) في بحثها لتقويم أداء تدريسيي قسم التاريخ في كلية التربية للعلوم الإنسانية في ضوء ( معايير المواطنة العالمية) من وجهة نظر الطلبة .
أما مجتمع البحث فتمثل بجميع طلبة قسم التاريخ (الدراسة الصباحية) في كلية التربية للعلوم الانسانية في جامعة كربلاء والبالغ عددهم (481) طالباً وطالبة , أما عينة البحث فقد بلغ حجمها (214) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية , وقد استخدمت الباحثة (الاستبانة) كأداة لجمع البيانات والمعلومات حول متغير البحث , ولاستخراج النتائج النهائية حللت البيانات احصائياً بالاعتماد على الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) .
وقد أظهرت نتائج البحث الآتي :
1- أن مستوى توافر معايير المواطنة العالمية في أداء تدريسيي قسم التاريخ في كلية التربية للعلوم الانسانية في جامعة كربلاء كان بدرجة (قليلة) من وجهة نظر طلبتهم .
2- عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية وعند مستوى دلالة (0.05) في استجابات أفراد عينة البحث على مستوى توافر معايير المواطنة العالمية في أداء تدريسيي قسم التاريخ تعزى لمتغيري النوع (ذكور، اناث) والصف الدراسي ( أول ، ثاني ، ثالث ، رابع )
وفي ضوء النتائج التي توصلت اليها الباحثة قدمت مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات والتي سوف يرد ذكرها في الفصل الخامس .

Rp-Performance Assessment of History Department Teachersin Colleges of Educations for Human Sciences in the light of the Universal Patriotism ,.pdf

Abstract:
The current study aims at ‘ Performance Assessment of History Department Teachers in Colleges of Educations for Human Sciences in the light Universal Patriotism from the Students’ Perspective’ and knowing the differences among responses the research sample individual in the light of universal patriotism according to the variable of type and class. In order to achieve the aims of the study, the researcher followed the descriptive approach in her research to assess performance of History Department teachers in Colleges of Educations for Human Sciences in the light universal patriotism from the students’ perspective’.
The researcher used the questionnaire as a device to collect data and information about the research available which is formed in its final form and after the insurance of all the psychometric fields. The research community are represented by all students of History Department ( morning study) in Colleges of Educations for Human Sciences/ Kerbala university, who were about 481 male and female students. The research sample were 214 were chosen by the classified random way. To carry out final results, the data were statistically analyzed depending on statistical package for the social sciences ( spss), where the following results were shown:
1.Level of Universal Patriotism in performance of History Department teachers in Colleges of Educations for Human Sciences/ Kerbala university was low degree from their students’ perspective’.
2.There were no differences of a statistical indication at the level of ( 0.05) concerning responses the research sample individual in the light of universal patriotism performance of History Department teachers are due to the type variable ( male, female) and the academic class ( first, second, third, fourth).
In the light of the results that the researcher concluded, the researcher presented a group of conclusions, recommendations, and suggestions that were mentioned in the fifth chapters.