اسم الباحث : مدلولة عمران جبار العامري
اسم المشرف : الأستاذ الدكتور عادل عباس عبد حسين الجنابي
الكلمات المفتاحية : رأس المالِ الفكريِّ ------ جودة الخدمة التعليمية
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
لأهمية راس المال الفكري في المنظمات. وهل إن المنظمات التعليمية الحالية تمتلك رأس مال فكري كان هذا هو الأساس لنمو مشكلة البحث المنظور . . إن سبب اختيار هذا الموضوع راجع لأهمية دور رأس المالِ الفكريِّ في نجاح العملية التعليمية في المنظمة التربوية وتجسدت أهداف البحث بمجموعة من الاهداف منها بناء رؤية واضحة حول كيفية تحقيق جودة الخدمة التعليمية من خلال الاعتماد على راس المال الفكري للمنظمات التعليمية , أما أهميته فأنبثقت من أصالة محتواه العلمي والمعرفي وقد طبق هذه البحث في مجتمع تمثل ب 220 مدرسة حكومية تقع ضمن مركز محافظة النجف الأشرف وتم احذ عينة من هذا المجتمع بالاعتماد على الجدول الخاص بحجم العينات المختارة وحسب المصدر( Morgan,1970 :607 -610) وتمثلت العينة بمديري المدارس مجتمع البحث وجمعت البيإنات في طريقة الاستبيإن المتكونة من جزأين الأول أختص بمعلومات عامة عن أفراد عينة البحث والجزء الثإني عن متغيرات البحث كل من رأس المالِ الفكريِّ وجودة الخدمة التعليمية . تم اختبار جودة البيإنات ومدى صلاحيتها واختبار الموثوقية، واختبار الفرضيات ولتحليل الاستجابات تم استخدام عدد من الاساليب والوسائل الإحصائية مثل النسبة المئوية والوسط الحسابي والإنحراف المعياري ومعامل الارتباط ونفذت هذه الوسائل على الحاسوب بأعتماد برنامج spss وبرنامج amos. و تم التحقق من صدق الثبات لنموذج القياس المستعمل ومن ثم صياغة الفرضيات الهادفة إلى اختبار الإنموذج الفرضي للبحث ومنها هل توجد علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية ومعنوية بين رأس المالِ الفكريِّ بأبعاده وجودة الخدمة التعليمية بأبعادها ومن أهم النتائج التي تم التوصل إن رأس المالِ الفكريِّ هو الركيزة الأساسية لتحقيق نجاح المنظمات التعليمية ومن أهم التوصيات التي تسهم في تحسين جودة الخدمة التعليمية هي تنمیة العنصرالبشري وتوعیته والإرتقاء بمستوى مهاراته . واقترحت بعض الدراسات المستقبلية الاخرى منها قيام دراسة مماثلة لموضوع البحث ولكن تطبق على المدارس الاهلية بدلا من الحكومية .
تضمن البحث المصطلحات المتمثلة ب رأس المالِ الفكريِّ و جودة الخدمة التعليمية .
Rp- The role of intellectual capital in enhancing the quality of educational service.pdf
mportance of intellectual capital in organizations. Does the current educational organizations possess intellectual capital? This was the basis for the growth of the problem of perspective research. . The reason for choosing this topic is due to the importance of the role of intellectual capital in the success of the educational process in the educational organization. The research objectives were embodied with a set of goals, including building a clear vision on how to achieve the quality of educational service by relying on intellectual capital for educational organizations. As for its importance, it emanated from the originality of its content. Scientific and cognitive This research was applied in a community represented by 220 government schools located within the center of Najaf Governorate A sample was taken from this community based on the table of the size of the selected samples and according to the source (Morgan, 1970: 607-610). The research is both intellectual capital and the quality of educational service. Data quality and validity were tested, reliability was tested, hypotheses were tested, and for analyzing the responses, a number of statistical methods and methods were used, such as percentage, arithmetic mean, standard deviation, and correlation coefficient. These methods were implemented on the computer by adopting the spss program and the amos program. And it has been verified From the validity of the reliability of the measurement model used and then formulating the hypotheses aimed at testing the hypothetical model of the research, including is there a correlation of statistical and moral significance between intellectual capital in its dimensions and the quality of educational service in its dimensions? One of the most important recommendations that contribute to improving the quality of educational service is the development of the human element, educating it and improving its skills. Some other future studies suggested that a study similar to the subject of the research should be carried out, but applied to private schools instead of government ones.
The research included terms represented by intellectual capital and quality of educational service.