اسم الباحث : عذراء هادي كاظم العامري
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2015
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تسعى هذه الدراسة الى تناول دور العرض البصري ( المتغير المستقل ) بمؤشراتها وتمثلت بــ (نافذة العرض , الألوان ,الاضاءة , لافتات العرض ) في تعزيز المكانة الذهنية للمنظمة (المتغير المعتمد) وفقاً لأبعادها المتمثلة بــ (الادراك ,السلوك ,الدوافع ,التأثير ,الرغبة ) . اذ ان العرض البصري يلعب دورا مهما في الترويج لمنتجات المنظمة من خلال استراتيجية المكانة الذهنية للمنظمة في بناء قاعدة صلبة وقوية مع الشرائح السوقية من خلال التعرف على الأبعاد والمعايير التي يعتمدونها ، ذلك ان عملية تصميم المزيج التسويقي التقليدي بعناصره المختلفة مع الأخذ بنظر الاعتبار تلك المعايير سيسهم في تأسيس مكانة ذهنية مرغوبة تجعل من المنظمة ومنتجاتها ذات مزايا يصعب على المنافسين تجاوزها ومن هنا فان مشكلة الدراسة تجسدت في تساؤل جوهري مفاده ((هل للعرض البصري دور في تعزيز المكانة الذهنية للمجمعات التجارية)) ،وبتحديد اكثر تحاول الاجابة على التساؤلات الاتية التي تشكل بمجموعها مشكلة الدراسة :
1- هل تتبنى المجمعات التجارية المبحوثة أبعاد العرض البصري؟
2- هل توجد علاقة ارتباط بين العرض البصري بأبعادها والمكانة الذهنية للمنظمة بأبعادها؟
3- هل توجد علاقة تأثير بين العرض البصري بأبعادها والمكانة الذهنية للمنظمة؟
كما تسعى هذه الدراسة الى تحقيق جملة اهداف منها:
1- مدى تبني المجمعات المبحوثة عينة الدراسة لمفهوم العرض البصري بأبعاده ودورها في تعزيزالمكانة الذهنية للمنظمة .
2- تحديد علاقة الارتباط بين العرض البصري بأبعاده وابعاد المكانة الذهنية في المجمعات المبحوثة .
3- تحديد علاقة الاثر بين العرض البصري بأبعاده وابعاد المكانة الذهنية في المجمعات المبحوثة .
ولغرض تطبيق هذه الدراسة ميدانياً واختبار فرضياتها فقد تم اختيار بعض المجمعات التجارية في مركز محافظة بابل التي تواجه تحديات تنافسية كبيرة بسبب حداثة دخول الصناعة الى الاسواق المحلية ، وتم استخدام استمارة الاستبانة أداة رئيسة في جمع البيانات المتعلقة بالجانب الميداني ، وقد شملت الدراسة عينة بلغت (140) من مدراء تلك المجمعات ، وتوصلت هذه الدراسة الى عدة استنتاجات منها :
1- أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة وجود علاقة ارتباط قوية وذات دلالة إحصائية بين العرض البصري والمكانة الذهنية بمؤشراتها والمكانة الذهنية بأبعادها .
وقد تضمنت هذه الدراسة عدة توصيات منها :
على المجمعات المبحوثة التي تروم تطبيق العرض البصري الاخذ بنظر الاعتبار مؤشرات هذه الاستراتيجية والتي تتكون من (نافذة العرض ,الا لوان ,الاضاءة , لافتات العرض ) وتكيفها مع واقع المجمعات المبحوثة .
The role of the visual merchandising in the promotion of the positioning of the organization
This study seeks to address the role of visual display (independent variable) Bmahratha consisted b (display window, colors, lighting, signage width) in furthering the mental Organization (adopted) variable according to the dimensions of B (cognition, behavior, motives, influence, if desired) . As the visual display plays an important role in the promotion of products organized through the standing mental strategy of the organization in building a solid and strong base with market segments by identifying the dimensions and standards adopted by them, so that the traditional marketing mix of its various components design process, taking into account those standards will contribute in the establishment of desirable niche mentality make the organization and its products with the advantages of it is difficult for competitors to overcome Hence the problem of the study embodied in the fundamental question that ((Does visual display role in enhancing the status of mental commercial complexes)), and more specifically, trying to answer the following questions which make up the Problem of the study:
1- Is adopt malls surveyed visual display dimensions
2- Is there a correlation between the visual display dimensions and the mental status of the organization dimensions relationship?
3- Is there an impact between the visual display dimensions and the mental status of the organization relationship?
This study also seeks to achieve, inter alia:
1- complexes over the adoption of the surveyed sample study of the concept of visual display of supply and its role in the mental image of the organization.
2- Identification of correlation between the visual display dimensions and the dimensions of mental image in the surveyed complexes..
3- determine the effect relationship between the visual display dimensions and the dimensions of mental image in the surveyed complexes.
For the purpose of the application of this study in the field and test hypotheses have been chosen some commercial complexes in the province of Babylon facing significant competitive challenges because of the recent entry of the industry to domestic markets center, was used questionnaire form President tool in data on the field side of the collection, and sample included in the study reached (140 ) managers of those complexes, this study and reached several conclusions, including:
1- Statistical results of the study showed the presence of a strong and statistically significant correlation between the visual display and mental image and prestige Bmahratha mental dimensions..
The study included a number of recommendations including:
1- complexes surveyed intending to apply the visual display taking into account these strategic indicators which consist of (display window, but Luan, lighting, signage width) and adapt to the reality of the surveyed complexes