مـــــستوى مهــــــارات التفكـــــــــــير المستقبلي وعلاقــــــته بالتنور العلمي عند طلاب المرحلة الثانويةمن وجهة نظر مدرسي التاريخ

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عماد صادق جعفر العبيدي

اسم المشرف : اوراس هاشم الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

يهدف البحث الحالي الى التعرف على:

1- مستوى مهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي التاريخ.

2- مستوى التنور العلمي لدى طلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي التاريخ.

3- اتجاه وقوة العلاقة بين مستوى مهارات التفكير المستقبلي والتنور العلمي عند طلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي التاريخ.

4- الفروق في مهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي التاريخ حسب متغيري الجنس والمرحلة.

5- الفروق في التنور العلمي لدى طلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي التاريخ حسب متغيري الجنس والمرحلة.

ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية تم استخدام أداتين للدراسة اذ قام الباحث ببناء مقياس التفكير المستقبلي بالاستناد الى نظرية تورانس، بمجالاتها الستة (التنبؤ المستقبلي, التفكير الايجابي بالمستقبل, التخطيط المستقبلي, التخيل المستقبلي, تطوير السيناريو المستقبلي, تقيم المنظور المستقبلي) وتم التحقق من الصدق والثبات له, اذ تكون استبانة بصورته النهائية من (40) فقرة موزعة على المجالات الستة اعلاه وبدائله هي:(أتفق بدرجة كبيرة، أتفق بدرجة متوسطة، أتفق بدرجة قليلة, لا أتفق ،لا أتفق أطلاقًا)اذ كانت مفاتيح التصحيح للفقرات (5، 4، 3، 2 ،1), على التوالي للفقرات الإيجابية و (1، 2، 3 ، 4 ، 5)للفقرات المعكوسة, أما مقياس التنور العلمي فقد تبنى الباحث استبانة المحتسب المتكون من المجالات هي (المعرفي, المهاري, الوجداني)، والتحقق من الصدق والثبات له, اذ تكون من (28) فقرة يجاب عنها باختيار أحد البدائل الآتية: (أتفق بدرجة كبيرة، أتفق بدرجة متوسطة، أتفق بدرجة قليلة، لا أتفق، لا أتفق أطلاقًا) اذ كانت مفاتيح التصحيح للفقرات هي (5،4، 3، 2 ،1) على التوالي للفقرات الإيجابية و(1، 2، 3 ، 4 ،5)للفقرات المعكوسة, وتحقق الباحث من الصدق بطريقة ( الصدق الظاهري, صدق البناء) والثبات بطريقتي ( أعادة الاختبار و الفاكرونباخ), وتم التحقق من القوة التمييزية وذلك بتطبيق المقياسين على عينة مكونة (171) مدرس ومدرسة في المدارس المتوسطة والاعدادية والثانوية في محافظة المثنى, وبعد التحقق من دقة الخصائص السايكومترية لمقياسي البحث, وطبق مقياس البحث على عينة البحث الاساسية البالغة(308) مدرس ومدرسة في المدارس المتوسطة والاعدادية والثانوية في مركز محافظة المثنى بواقع(142) مدرس و(166) مدرسة اختيروا بطريقة العينة العشوائية الطبقية, وتم استخراج النتائج باستعمال الحقيبة الاحصائية(SPSS) والوسائل الاحصائية هي( المتوسط الحسابي, الانحراف المعياري, الاختبار التائي لعينة واحدة, والاختبار التائي لعينتين مستقلتين, واختبار تحليل التبايبن الاحادي واختبار شيفيه للمقارنات البعدية, معامل ارتباط بيرسون, والاختبار التائي لدلالة الفروق في معاملات ارتباط بيرسون) وأظهرت النتائج ما يأتي:

1- ليس هناك فرق ذو دلالة إحصائية في التفكير المستقبلي وفق متغير الجنس ،إذ بلغت القيمة الفائية المحسوبة (0,23) وهي أقل من القيمة الفائية الجدولية والبالغة (3,84) عند مستوى دلالة (0,05) ودرجة حرية (1) .

2- هناك فرق ذو دلالة إحصائية في التفكير المستقبلي وفق متغير المرحلة ، إذ بلغت القيمة الفائية المحسوبة (4.687) وهي أعلى من القيمة الفائية الجدولية والبالغة (3) عند مستوى دلالة (0,05) ودرجة حرية (2).

3- لا يوجد تفاعل في التفكير المستقبلي وفقًا لمتغيري(الجنس, والمرحلة) اذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (1,505) وهي قيمة أصغر من القيمة التائية الجدولية (0,834) عند مستوى دلالة(0,05) ودرجة حرية(2).

4- هناك فرق ذو دلالة إحصائية في التنور العلمي وفق متغير الجنس ولصالح الذكور، إذ بلغت القيمة الفائية المحسوبة (5,924) وهي أعلى من القيمة الفائية الجدولية والبالغة (3.84) عند مستوى دلالة (0,05) ودرجة حرية (1).

5- ليس هناك فرق ذو دلالة إحصائية في التنور العلمي وفق متغير المرحلة ، إذ بلغت القيمة الفائية المحسوبة (1,138) وهي أقل من القيمة الفائية الجدولية والبالغة (3) عند مستوى دلالة (0,05) ودرجة حرية (2) .

6- ليس هناك تفاعل دال بين متغيري (الجنس والمرحلة) إذ بلغت القيمة الفائية المحسوبة(0,834) وهي أقل من القيمة الفائية الجدولية والبالغة (3) عند مستوى دلالة (0,05) ودرجة حرية (2) .

و أعتماداً على النتائج التي توصل اليها الباحث خرج بعدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.

The level of future thinking skills and its relationship to scientific enlightenment among secondary school students from the point of view of history teachers

Abstract

:The current search
1-The level of future thinking skills among secondary school students from the point of view of history teachers.
2- The level of Scientific enlightenment among secondary school students from the point of view of history teachers.
3-The direction and strength of the relationship between the level of future thinking skills and scientific organization among secondary school students from the point of view of history teachers.
4-Differences in the future thinking skills of secondary school students from the point of view of history teachers, according to gender and stage.
5-The difference in scientific enlightenment among secondary school students from the point of view of history teachers according to gender and stage.
To achieve the objectives of the current study of the study, planning the future, planning the future, planning the future, planning the future, and indicating the future and stability A simple picture, a simple picture, a simple picture, a simple picture in the picture, crumb, and small links for external calories (5, 4, 3), 2 , 1), respectively for the positive items and (1, 2, 3, 4, 5) for the reversed items. As for the scientific enlightenment scale, the researcher adopted the scale consisting of the domains (understanding the nature of science, understanding the knowledge and orientation content of science, the interrelationship is very thin) and very thin and very thin and very thin and very thin and very thin and very thin and very thin and very thin and very thin The indices for the vertebrae are (5,4, 3, 2, 1) respectively for the positive vertebrae and (1, 2, 3, 4, 5) for the inverted paragraphs, and the researcher verified the honesty by (apparent honesty, construction honesty) and the stability by (re-testing and checking discriminantism), and the discriminant was verified, and the search scale was applied to the search sample for a secondary sample (171) A teacher and a teacher in schools, preparatory and secondary schools in the Governorate of Muthanna, and after verification of the Scometric Committee of Meqiya The research was conducted, and the research scale was applied to the basic research sample (308) teachers and schools in primary and secondary schools in the Muthanna Governorate, with (142) teachers and (166) schools chosen by randomness, and the results were extracted using statistical (SPSS) statistical methods are (the average Arithmetic, standard deviation, t for one sample, Pearson coefficient, Pearson correlation coefficient test, and test results include:
1- Is there a statistically significant origin in future thinking according to the gender variable, as the calculated t-value reached (23,0), which is less than the tabular t-value of (84,3) at the level of significance (05,0) and the degree of freedom (1- 165).
2-There is a statistical degree in the degree of the outbreak value, which is (3) at the level of significance (05,0) and the degree of freedom (2-165)
3-There is no explanation in the future thinking and its director (sex and stage), as the calculated t-value (505,1) is smaller than the tabular t-value (834.0) at the significance level (0.05) and the degree of freedom (2-165).
4-There is a value in the value of the conservatism of (3.84) at the significance level (05.0) and the degree of freedom (1-165).
5-is this is this is the Dalel is the state of the state of the state of the state of the state of the The computed value of the value reached (1.138), which is a percentage of the tabular value of the tabular value of (3) at the level of significance ( 0 ,05) and the degree of freedom (2-165)
6-Aura Dal between the two variables (sex and stage), as the calculated t-value reached (0.834), which is a percentage of the tabular t-value of (3) at the level of significance (0,05) and the degree of freedom (2-165).