أثـر التســويــق المستــدام في التـوجــه الريــادي – (دراسـة استطلاعية تحليلية لآراء عينـة من مديري شركـة زين للاتصـالات المتنقلـة في العراق )

رسالة ماجستير

اسم الباحث : سهاد برقي كامل

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

    هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق المستدام في التوجه الريادي ، ومن أجل تحقيق ذلك ، تم اعتماد ابعاد التسويق المستدام (التسويق ألابتكاري , تسويق الاحساس بالرسالة,التسويق الموجه للزبون , تسويق قيمة الزبون, والتسويق الاجتماعي) ، وتم التعبير عن  التوجه الريادي بأبعاده (الابداعيــة , الاستقلاليــة , الاستباقية , الهجومية التنافسية ,وتحمل المخاطر) . وقد حاولت الدراسة الاجابة عن عدة تساؤلات منها هل توجد علاقة ارتباط وأثر للتسويق المستدام في التوجه الريادي ؟

وأجريت الدراسة في شركة زين للاتصالات في العراق ، إذ تم الحصول على المعلومات اللازمة للجانب الميداني من خلال الأستبانة التي أعدت لهذا الغرض وزعت على عينة مؤلفة من (60) مديراً يمثلون مديري الفروع والأقسام والشعب والوحدات في الشركة ، فضلاً عن المقابلات والملاحظات الشخصية.

وتم اعتماد عدد من الاساليب الاحصائية الوصفية والتحليلية منها الوسط الحسابي الموزون ,الانحراف المعياري, وقيمة (t) للمتوسطات الحسابية , واستخدم معامل الارتباط البسيط (Correlation Simple) لقياس علاقة الارتباط بين المتغيرات واختبار (t) لمعرفة معنوية هذه العلاقة ، وتحليل الانحدار البسيط (Simple Regression Analysis)، واختبار(F) لتحديد معنوية معادلة الانحدار ، كما تم استخدام (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغيرات المستقلة في المتغير المعتمد.

كما توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات من أهمها أن هناك أثر للتسويق المستدام في التوجه الريادي في الشركة مجتمع الدراسة.

 ثم اختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات المتعلقة بمتغيراتها ،منها :

ضرورة تطبيق التسويق المستدام في  الشركة مجتمع الدراسة  وتكيف أبعاده مع واقعها لأنها من الاستراتيجيات الحديثة  للتسويق التي تسعى الى حماية البيئة والمحافظة على الموارد الطبيعية للأجيال المستقبلية وإدامة العلاقة مع الزبون وتحقيق الرفاهية للمجتمع , ومن ثًمً يعود عليها بالتفوق

The Effect Of Sustainable Marketing In Entrepreneurial Orientation

   This study aims to determine the impact of sustainable marketing strategy in entrepreneurial orientation, in order to achieve this, the dimensions of sustainable marketing strategy (marketing innovation, marketing sense message, customer-oriented marketing, customer value marketing, social marketing) and entrepreneurial  orientation is expressed by its dimensions (creativity, independence, proactive, competitive aggressive, risk-taking). The study attempted to answer a number of questions, is there a correlation relationship  and effect for sustainable marketing strategy in entrepreneurial orientation?

The study was conducted on Zain mobile operator in Iraq, where information was obtained for the field side through the questionnaire form prepared for this purpose was distributed to a sample of (60) represent managers of branches, sections and divisions and units of the company, as well as interviews and personal observations.

And the adoption of a number of descriptive statistical and analytical methods including the weighted arithmetic mean, standard deviation, and the value of (t) to arithmetic means, and use simple correlation to measure the relationship between variables and test (t) to know significant of this relationship , simple regression analysis, test (F) to determine the significant regression equation, was also used (R2) for the interpretation of the effect of the independent variables in the variable.

The study also found a set of conclusions can be summarized that there is the effect of a sustainable marketing strategy in the company’s entrepreneurial orientation researched, the study sample  .

Then study concluded a set of recommendations for the variables, include the following:
need to apply sustainable marketing company in the study population and adapt its dimensions with reality because they are modern marketing strategies that seek to protect the environment and preserve natural resources for future generations and maintain the relationship with the customer and welfare of the community, and then return them to excellence.