اسم الباحث : عدي حاتم علوان
اسم المشرف : صالح مهدي محمد الحسناوي
الكلمات المفتاحية : لمصطلحات الاساسية : الادارة الالكترونية للموارد البشرية ، ريادة أعمال المؤسسات التعليمية
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
تهدف الدراسة الحالية إلى التَعرف على تأثير الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية في تحقيق ريادة أعمال المؤسسات التعليمية ضمن مجتمع الدراسة تمثل بـ (6) من الجامعات والكليات الأهلية في محافظة كربلاء المقدسة، إذ تمثلت عينة الدراسة بأعضاء مجالس الجامعات والكليات المستطلعة آراؤهم والبالغ عددهم (94) عضواً ممن هم بمستوى اتخاذ القرار وتحمل المسؤولية ، ومن أجل تحقيق ذلك قيسَ المتغير المستقل الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية بخمسة أبعاد فرعية وهي (التخطيط الإلكتروني للموارد البشرية، الاختيار والتوظيف الإلكتروني، التعويض الإلكتروني، التعلم والتطوير الإلكتروني، تقييم الأداء الإلكتروني) ، في حين قيسَ المتغير التابع ريادة أعمال المؤسسات التعليمية بخمسة أبعاد فرعية وهي (الاستقلالية ، الإبداعية ، الاستباقية ، المغامرة التنافسية، المخاطرة) استناداً إلى مشكلة الدراسة الرئيسة والتي تمثلت بـ (ما هو تأثير الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية التي مارستها الجامعات والكليات الأهلية عينة الدراسة في ريادة أعمال المؤسسات التعليمية) ، ومن أجل التوصل إلى النتائج استُخْدمَ المنهج الوصفي التحليلي وجمع البيانات عن طريق الاستبانة ، وقد اعتمدت الدراسة على مجموعة من الأساليب الإحصائية التي تمثلت باختبار التوزيع الطبيعي والتحليل العاملي التوكيدي والإحصاءات الوصفية وتحليل الارتباط البسيط ونمذجة المعادلة الهيكلية، استنادا إلى البرامج الجاهزة(SPSS V. 23؛ AMOS V. 23؛ Excel 16)، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من الاستنتاجات أبرزها وجود تأثير ذو دلالة معنوية للإدارة الإلكترونية للموارد البشرية في ريادة أعمال المؤسسات التعليمية ، وهذا يعني إنً المؤسسات التعليمية التي خضعت للدراسة مهتمة جِدًّا بتنفيذ هذا النوع من الإدارة في مواردها البشرية بسبب إنً الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية تجذب أفضل الكفاءات والمؤهلات من الموارد البشرية وتحقق الرضا الوظيفي ،وينعكس ذلك في تحقيق الريادة في المؤسسات التعليمية، ولهذا ضرورة اعتماد الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية في برامج عمل المنظمات وتخصيص قسم منفصل لها .
المصطلحات الاساسية : الادارة الالكترونية للموارد البشرية ، ريادة أعمال المؤسسات التعليمية
Rp- The Impact Of The Electronic Management Of Human Resources In Achieving Entrepreneurs. pdf.
ABSTRACT
The current study aims to identify the impact of electronic management of human resources in achieving entrepreneurship in educational institutions within the study community, represented by (6) private universities and colleges in the holy governorate of Karbala, The sample of the study was represented by the members of the councils of universities and colleges whose opinions were surveyed, which numbered (94) members who are at the level of decision-making and responsibility, an intentional sample, In order to achieve this, the independent variable measured the electronic management of human resources with five sub-dimensions (electronic planning for human resources, electronic selection and recruitment, electronic compensation, electronic learning and development, and electronic performance evaluation), while the dependent variable was measured by the entrepreneurship of educational institutions with five sub-dimensions, which are (Independence, creativity, proactiveness, competitive adventure, risk) Based on the main study problem, which was represented by (what is the effect of electronic management of human resources practiced by universities and private colleges, the study sample, in the entrepreneurship of educational institutions), and in order to reach the results, the descriptive analytical approach was used and data was collected by means of a questionnaire, and the study relied on a group Among the statistical methods represented by the normal distribution test, confirmatory factor analysis, descriptive statistics, simple correlation analysis and structural equation modeling based on ready-made programs (SPSS V. 23; AMOS V. 23; Excel 16) The study reached a number of conclusions, most notably the presence of a significant impact of the electronic management of human resources in the entrepreneurship of educational institutions, and this means that the educational institutions that have undergone the study are very interested in implementing this type of management in their human resources because the electronic management of human resources attracts the best competencies and qualifications from Human resources achieve job satisfaction and this is reflected in achieving leadership in educational institutions, and this is why it is necessary to adopt electronic management of human resources in the organizations’ work programs and to allocate a separate section for it.
Key terms: e-management of human resources, entrepreneurship of educational institutions.